Wednesday 30 November 2011

Assalamualaikum Ya Rasulullah

Rasulullah s.a.w. Gemar Pakaian Putih
Ibn Abbas meriwayatkan bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda yang bermaksud: "Hendaklah kalian mengenakan pakaian yang berwarna putih. Orang yang masih hidup antara kalian, hendaklah memakai pakaian putih. Dan orang yang telah meninggal dunia, hendaklah dikafani dengan kain yang berwarna putih. Sungguh, pakaian yang berwarna putih itu merupakan bahagian yang paling baik bagi kalian."
(Riwayat al-Tarmizi, Abu Daud, Ibn Majah dan Ahmad)


Sahabat, Nabi kita sarankan kita mengenakan pakaian putih..Cuba kita fikir sejenak mengapa warna putih??bukan warna hitam ke, hijau ke, kuning ke...bagi pendapat ana, Nabi suka warna putih sebab warna itu melambangkan kebersihan kan...pendapat saudara bagaimana pula??hehe...tapi xperlu nak panjangkan cerite...ikut je sunnah Rasulullah s.a.w..... Firman Allah dalam Surah Ali Imran ada menyebut tentang sunnah Rasulullah yang berbunyi :


Katakanlah: Jika kamu (benar-benar) mencintai Allah, maka ikutilah (sunnah/petunjuk)ku, niscaya Allah mencintaimu dan mengampuni dosa-dosamu, Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang” (QS Ali ‘Imran:31).


JOM HIDUPKAN SUNNAH RASULULLAH!!!

No comments:

Post a Comment