Monday, 1 October 2012

Mustafa Kamal Ataturk : Kematian yang Menyeksakan


Tentu anda semua pernah mendengar nama dan kisah Mustafa Kamal Atatürk bukan? Bagi yang kurang mengetahui tentang kisah beliau, entri kali ini ingin menyelongkar kehidupan Mustafa Kamal Atatürk yang telah banyak merosakkan agama Islam.

Mustafa Kamal Ataturk 1881-10 November 1938 adalah pengasas Republik Turki . Beliau merupakan pegawai tentera, pemimpin revolusi, negarawan dan presiden Turki yang pertama.

Beliau adalah komander tentera yang berjaya dan berkhidmad sebagai panglima tentera semasa Pertempuran Gallipoli iaitu ketika Perang Dunia I. Angkatan tentera pimpinan beliau berjaya merampas kembali wilayah Anatolia dan Palestin . Ketika itu Empayar Ottoman / Uthmaniyah sedang dikoyak-koyak oleh Tentera Bersekutu. Mujurlah Mustafa Kamal telah memimpin pergerakan kebangsaan Turki menghadapi Perang Kemerdekaan Turki.

Beliau telah memindahkan ibu negara Turki dari Istanbul ke Angora yang kini dikenali sebagai Ankara.
Mustafa Kamal telah membentuk semula aspek kehidupan rakyat Turki agar sesuai dengan tuntutan semasa yang kemudian dipangil ideologi Kemalist. Ideologi ini bertujuan menyediakan Turki ke arah negara moden, demokratik dan negara sekular , positif dan bertindak rasional.

Beliau memerintah dari tahun 1918 hingga 1934. Beliau adalah seorang negarawan yang berkebolehan dalam bidang politik. Memeperkenalkan sistem politik sekularisme, beliau ‘berjaya’ meruntuhkan empayar Turki Uthmaniyyah. Mustafa Kamal Ataturk meninggal dunia pada tahun 1938 dan telah dikebumikan di sebuah makam di Ankara iaitu ibu negaranya.

Kematian Mustafa Kamal Atatürk

Di saat kematiannya, Allah telah datangkan beberapa penyakit kepada beliau sehingga beliau rasa terseksa dan tak dapat menanggung seksaan dan azab yang Allah berikan di dunia.
Antaranya ialah:

1. Didatangkan penyakit kulit hingga ke kaki di mana beliau merasa gatal-gatal seluruh badan.

2. Sakit jantung

3. Penyakit darah tinggi

4. Panas sepanjang masa, tidak pernah merasa sejuk sehingga terpaksa diarahkan kepada bomba untuk menyiram rumahnya 24jam. Pembantu-pembantunya juga diarahkan untuk meletak ketulan-ketulan ais di dalam selimut untuk menyejukkan beliau.
 
Maha suci Allah, buat macam mana pun rasa panas tak hilang-hilang. Oleh kerana tidak tahan dengan kepanasan yang ditanggung, beliau menjerit sehingga seluruh istana mendengar jeritan itu. Oleh kerana tidak tahan mendengar jeritan, mereka-mereka yang bertanggungjawab telah menghantar beliau ke tengah lautan dan diletakkan dalam bot dengan harapan beliau akan merasa sejuk.

Allah itu Maha Besar, panasnya tak juga hilang. Pada 26 september 1938, beliau pengsan selama 48 jam disebabkan terlalu panas lalu dia sedar selepas itu tetapi beliau hilang ingatan.

 
Pada 9 November 1938, beliau pengsan sekali lagi selama 36 jam dan akhirnya meninggal dunia. Sewaktu beliau meninggal, tidak seorang pun yang memandi, mengkafan dan sembahyangkan mayat beliau. Mayat ini diawetkan selama 9 hari 9 malam, sehingga adik perempuan beliau datang meminta ulama-ulama Turki memandikan, mengkafankan dan sembahyangkannya.

Tidak cukup dari itu, Allah tunjukkan lagi balasan azab ketika mayatnya di bawa ke tanah perkuburan. Bila mayatnya hendak ditanam, tanah tidak menerimanya (susah jenazahnya hendak masuk ke liang lahad). Disebabkan putus asa, mayatnya diawetkan sekali lagi dan dimasukkan ke alam muzium yang diberi nama EtnaGrafi di Ankara selama 15 tahun (sehingga tahun 1953).

Selepas 15 tahun mayatnya hendak ditanam semula, tapi Allah Maha Agung, bumi sekali lagi tak menerimanya. Habis ikhtiar, mayatnya dibawa pula ke satu bukit ditanam dalam satu binaan marmar beratnya 44 ton. Mayatnya ditanam di celah-celah batu marmar.


 



Inilah binaan marmar yang menepatkan mayat Kamal Ataturk selepas bumi tidak menerima jasadnya.

Kerosakan Yang Telah Dibuat Atarturk

Disebalik kematian beliau yang sungguh tragis itu, sebenarnya semasa hayatnya beliau telah melakukan pelbagai – bagai kerosakan terhadapa agama islam di Turki khususnya.

1. Membolehkan perempuan memakai tudung dengan syarat pakai skirt 


2. Membolehkan lelaki memakai seluar panjang dengan syarat pakai tali leher dan topi (sesuai dengan kehendak barat)

3. Menyuruh wanita dan lelaki menari di khalayak ramai. Beliau sendiri pernah menari dengan seorang wanita di sebuah parti umum yang pertama di Ankara.




4. Beliau pernah menegaskan bahawa “negara tidak akan maju kalau rakyatnya tidak cenderung kepada pakaian moden”

5. Menggalakkan minum arak secara terbuka.

6. Mengarahkan Al-Quran dicetak dalam bahasa Turki





7. Menukar azan ke dalam bahasa Turki. Bahasa Turki sendiri diubah dengan membuang unsur-unsur Arab dan Parsi.

8. Mengambil arkitek-arkitek dari luar negara untuk memodenkan Turki. Hakikatnya mereka diarah mengukir patung-patung dan tugu-tugunya diseluruh bandar Turki.




9. Satu ucapan beliau di bandar Belikesir di mana beliau dengan terang-terangannya mengatakan bahawa agama harus dipisahkan dengan urusan harian dan perlu dihapuskan untuk kemajuan.

10. Agama Islam juga dibuang sebagai Agama Rasmi negara.

11. Menyerang Islam secara terbuka dan terang-terangan

12. Menggubal undang-undang perkahwinan berdaftar berdasarkan undang-undang barat.

13. Menukar Masjid Ayasophia kepada muzium, ada sesetengah masjid dijadikan gereja.

14. Menutup masjid serta melarang dari bersembahyang berjemaah.

15. Menghapuskan Kementerian Wakaf dan membiarkan anak-anak yatim dan fakir miskin.

16. Membatalkan undang-undang waris, faraid secara islam

17. Menghapus penggunaan kalendar Islam dan menukarkan huruf Arab kepada huruf Latin.

18. Mengganggap dirinya tuhan sama seperti firaun. Berlaku peristiwa apabila salah seorang askarnya ditanya “siapa tuhan dan dimana tuhan tinggal?” oleh kerana takut, askar tersebut menjawab ‘Kamal Atartuk adalah tuhan” beliau tersenyum dan bangga dengan jawapan yang diberikan oleh askar itu.






Perginya Khalifah Uthmaniyah terakhir yang tidak menjual walau seinci pun bumi Palestin walaupun telah ditawarkan berbilion dolar oleh pertubuhan Yahudi sedunia.

Begitulah Hayat hidup seorang pengkhianat agama, telah ditunjukkan kekuasan oleh Allah dan diberi pembalasan sebelum hari Akhirat lagi. Semoga kita dilindungi dari dari segala dugaan dan dilindungi dibawah rahmat Allah SWT.
,
sumber maklumat untuk artikel ini diambil di http://ruzanah.blogspot.com

Thursday, 27 September 2012

Jom Menentang Musuh yang Hina Nabi kita..

Alhamdulillah....

Sudah sekian lama ana mencari password untuk bukak blog ni..
Akhirnya dapat jugak log in...

Wahai saudara-saudaraku,Ayuh kita bangkit memperjuangkan Islam
Heboh zaman sekarang tentang isu penghinaan Nabi kita yang kita cintai iaitu Nabi Muhammad s.a.w
Tapi,bagaimana cara kita memprotes...
Adakah dengan membunuh orang kafir?
Adakah dengan melakukan demonstrasi?
Adakah dengan berdiam diri?
Nanti dulu...
Pada ana,semua ini tidak memberikan apa-apa kesan kepada mereka yang sekali-kali tidak redha dengan Agama Islam..cuba kita tengok balik dalam ayat al-Quran.. Allah berfirman :

"Dan orang-orang Yahudi dan Nasrani selama-lamanya tidak akan redha kepada kamu sehinggalah kamu mengikut agama mereka." 
(Surah al-Baqarah ayat 120). 

Dari dulu sampai sekarang,mereka memang tidak redha dengan agama Islam. Ada caranya kita hendak mempertahankan Nabi kita..

sebelum 2,cuba kita fikir dulu,kalau cinta Nabi Muhammad,ikut tak sunnah baginda?cmne solat Subuh berjemaah kita?baca Quran hari2 x?selalu berselawat ke atas baginda x?

xpela,sama2 kita reflek diri kita...ana pun lemah sangat iman.

Disini,ada cara kita nak melawan dan menjatuhkan musuh yang menghina Nabi kita.caranya.....

Amalkan:
Surah al-Kautsar 100 kali
lepas tu tutup dengan Surah Yunus ayat 81 "Innallaha Sayubtiluh Innallaha Layuslihu 'amalal mufsidin"

Jom kita amalkan.... 

Monday, 26 December 2011

WaTaK BARBAROSA Pirate of Carribean aDaLaH SeoRanG PanGLiMa LauT UthMaNiYaH

Assalamualaikum w.b.t, salam sejahtera & salam 1Dunia kepada semua kalian yang sudi berkunjung ke laman blog eLaKSaMaNa yang insyallah berinformasi ini. Adakah kalian pernah menonton filem box-office 'Pirates of The Carribean'. Tentu kalian ingat watak jahat 'Barbarossa' bukan? Sejak zaman pertengahan, aneka macam karya fiksyen Eropah dan Amerika biasa menggunakan nama Barbarossa untuk menamakan watak seorang penjahat (biasanya seorang lanun laut jahat).

THE BARBAROSA BROTHERS

Barbarossa Hayreddin Pasha

Pada abad ke-15 Masihi, di Laut Mediterranean ada dua pelaut bersaudara yang disebut The Barbarossa Brothers. Kedua-dua tokoh ini menjadi legenda dalam dunia lautan dan merupakan tokoh pelaut yang sangat ditakuti orang-orang Eropah pada zamannya.

Kebiasaannya ialah merampas barang-barang berharga yang dibawa oleh kapal-kapal milik kerajaan-kerajaan Eropah yang melintasi Laut Mediterranean. Awak kapal yang dirampas biasanya diberi dua pilihan; mati kerana melawan atau hidup dengan menyerah secara sukarela.

Siapakah sebenarnya Barbarossa yang sangat ditakuti oleh orang-orang Eropah selama berabad-abad itu? Mengapa hingga zaman sekarang nama itu terus menghantui benak dan fikiran mereka?

Barbarossa bukanlah sebuah nama. Barbarossa merupakan kata dalam bahasa Latin-gabungan dari kata barber (janggut) dan rossa (merah). Jadi Barbarrossa bererti janggut merah. Barbarossa merupakan julukan yang diberikan oleh para pelaut Eropah kepada adik-beradik Aruj dan Khairuddin dari Turki. Kedua-dua adik-beradik ini hanyalah pelaut-pelaut biasa yang rutin belayar di kawasan perairan Greece dan Turki.

Hayreddin Barbarossa atau Barbarossa Hayreddin Pasha juga dikenali sebagai Khizr@khindr Reis sebelum dinaikkan pangkat sebagai ‘Pasha’ atau Kapudan-i Derya. Beliau merupakan salah seorang Laksamana ataupun Panglima Perang Laut Empayar Uthmaniyah yang berjaya menguasai lautan Mediterranean selama beberapa dekad. Dilahirkan di sebuah pulau bernama Lesbos/Mytilini dan meninggal di Constantinople (Istanbul), ibukota empayar Uthmaniyah. Hayreddin merupakan nama khusus yang diberikan kepada Khizr oleh Sultan Suleiman iaitu khalifah Uthmaniyah sewaktu itu.

Khizr dilahirkan pada era 1470-an di sebuah pulau dikenali sebagai Midilli (Lesbos). Ayahnya bernama Yakup Ağa dan ibunya ialah Katerina. Ibunya merupakan bekas penganut kristian katholik Greek dari Mytilene manakala ayahnya Yakup berbangsa Turki dan pernah berkhidmat di dalam tentera empayar Uthmaniyah sewaktu pembukaan wilayah Lesbos oleh Uthmaniyah pada tahun 1462. Dan sebagai penghargaan atas jasanya dalam pembukaan Lesbos, khalifah mengurniakan sebidang tanah di perkampungn Bonova dan disitulah Yakup dan Katerina telah berkahwin dan mempunyai 2 orang anak perempuan dan 4 orang anak lelaki iaitu Ishak, Aruj, Khizr dan Ilyas. Yakup telah bekerja sebagai pembuat tembikar yang bermutu dan mempunyai beberapa buah kapal dagang untuk tujuan perdagangan tembikar. Yakup dibantu oleh keempat-empat anak lelakinya.

KARIER AWAL BARBAROSA BROTHERS

Aruj, abang sulung kepada Hayreddin Barbarossa

Kesemua empat beradik telah menjadi pedagang tembikar ayahnya dan begitu mahir mengenai ilmu pelayaran dan perdagangan antarabangsa. Abang sulung iaitu Aruj telah mula-mula berjinak dengan bidang pelayaran dan perdagangan dan seterusnya diikut oleh adiknya iaitu Ilyas. Selepas mempunyai kapal dagang sendiri, Khizr turut melibatkan diri dalam bidang perdagangan dan dunia maritime. Kesemua mereka bekerja begitu tekun sebagai pedagang sehinggalah akhirnya mereka memberontak melawan pasukan Knights of St. John dari kepulauan Rhodes. Aruj dan Ilyas berpengkalan di Levant, iaitu diantara wilayah Anatolia, Syria dan Mesir moden. Khizr pula beroperasi di laut Aegean dan banyak berlabuh di Thessaloniki. Ishak iaitu anak paling tua masih menetap di Mytilene dan berkhidmat mengurus kewangan perniagaan keluarga mereka.

Aruj merupakan seorang pedagang yang hebat. Dia mahir berbahasa Itali, Sepanyol, Perancis, Greek dan Arab seawal permulaan kariernya lagi. Sewaktu pulang dari ekspedisi pelayaran perdagangan dari Tripoli, Lebanon dengan adiknya Ilyas, mereka telah diserang oleh tentera laut Knights of St. John. Ilyas telah terbunuh dalam pertempuran manakala Aruj telah cedera teruk. Kapal mereka turut dirampas dan Aruj telah dijadikan tawanan perang dan dipenjara di sebuah istana Knights Bodrum selama 3 tahun sebelum dibebaskan oleh Khizr.

Istana Knights of St. John di Bodrum, lokasi Aruj & Ilyas
ditangkap oleh tentera salib kristian

Sejak daripada itu, mereka banyak melakukan serangan terhadap semua kapal-kapal tentera milik kerajaan-kerajaan Kristian. Aksi-aksi mereka sangat hebat sehingga mereka digeruni tentera Kristian, malah menyebut namanya sahaja sudah membuatkan para panglima perang kristian berfikir panjang. Aruj dan Khairuddin pun kemudian dikenali sebagai The Barbarossa Brothers Pirates kerana kedua-duanya berjanggut merah.

Kaum Eropah menyebut Barbarossa sebagai lanun laut, walaupun tidak ada bendera hitam dan tengkorak yang menjadi simbol lanun. Bendera yang dipasang Aruj dan Khairuddin di kapal mereka adalah sebuah bendera berwarna hijau mengandungi kaligrafi doa Nashrun minallaah wa fathun qariib wa basysyiril mu'miniin, wahai Muhammad Rasullullah, empat nama khulafa’ Ar-Rasyidin, pedang Zulfikar dan bintang segi enam Yahudi (Bintang David) kerana anak kapal yang dipimpin kedua bersaudara ini terdiri daripada orang-orang Islam dari bangsa Moor, Turki, dan Sepanyol, serta beberapa orang Yahudi.

Bendera yang dikibar oleh kapal Barbarosa Brothers

Pada tahun 1492 M, Andalusia yang sejak tahun 756 M dikuasai oleh Daulah Khilafah Islamiyah, jatuh ke tangan Pasukan Salib yang terdiri daripada pasukan gabungan Aragon dan Sepanyol. Dalam peristiwa penaklukan Andalusia ini, berjuta-juta orang Islam telah dibunuh kejam oleh pasukan yang dipimpin Raja Ferdinand II dari Aragon.

PERJUANGAN JIHAD BARBAROSA

Peristiwa itu mengubah haluan misi Aruj dan Khairuddin menjadi misi Jihad Islam. Berganding bahu bersama sekumpulan militan berbangsa Moor, mereka kemudian menyelamatkan puluhan ribu Umat Islam dari Sepanyol ke Afrika utara (Maghribi, Tunisia dan Algeria). Kemudian mereka membina pangkalan pertahanan laut di Algeria untuk menghalang gelombang serangan Pasukan Salib dari jalur Afrika Utara menuju Tanah Suci Palestin.

Sebuah gambaran kapal ‘Galey’ milik Barbarossa di Perancis sewaktu tahun 1543

Armada laut Empayar Uthmaniyah pimpinan Barbarossa
sewaktu berjaya membuka bandar Toulon pada 1543.

Khalifah Islam ketika itu, Sulaiman I, mendengar cerita-cerita kehebatan Barbarossa bersaudara. Sulaiman I sangat kagum pada keberanian mereka. Kerana prestasi mereka di lautan, akhirnya Sulaiman I mengangkat Aruj dan Khairuddin sebagai Kapudan Pasha (Panglima Tentera Laut) Khilafah Islamiyyah untuk memantapkan Tentera Laut Daulah Khilafah Islamiyah.

HASUTAN PIHAK SEPANYOL

Pihak kristian Sepanyol telah menabalkan Abu Zayan sebagai pemerintah baru wilayah Tlemcen dan Oran, dan telah mengarahkan Abu Zayan untuk menyerang Aruj dari darat. Namun Aruj telah berjaya mengesannya dan segera menyerang balas serta berjaya membunuh Abu Zayan sehingga berlakunya kejatuhan wilayah Tlemcen (1517). Satu-satunya waris dinasti Abu Zayan yang tinggal dan hidup ialah Sheikh Buhammud, yang telah berjaya melarikan diri ke Oran dan meminta bantuan dari Sepanyol.

Pada Mei 1518, Maharaja Sepanyol, Charles V telah tiba di wilayah Oran dan disambut dengan gilang-gemilang oleh Sheikh Buhammud penasihat Oran berbangsa sepanyol iaitu Diego de Córdoba. Charles V telah bersetuju memberikan bantuan kepada Buhammud dengan mengarahkan bantuan seramai 10 000 tentera Sepanyol dengan dibantu oleh ribuan pemberontak badwi untuk merampas kembali wilayah Tlemcen. Aruj dan Ishak telah mengambil keputusan untuk bertahan di dalam kota dengan kekuatan hanya 1500 tentera berbangsa Turki dan 5000 tentra berbangsa Moor. Mereka berjihad mempertahan wilayah Tlemcen selama hampir 20 hari, namun akhirnya syahid dalam peperangan tersebut.

Dengan gugurnya Aruj, kepimpinan Tentera Laut Daulah Khilafah Islamiyah beralih ke tangan Khairuddin. Sepanyol beranggapan bahawa era kejayaan Barbarossa di laut telah berakhir. Lalu, dengan yakinnya Sepanyol menghantar 20 000 tenteranya ke Algeria. Pertempuran hebat pun berlaku dan Khairuddin berjaya menewaskan pasukan laut tersebut.

SEJARAH DAN KEHEBATAN PASUKAN JANISSARY

Dengan meminimumkan ancaman dari negeri sekitar Algeria, selain ancaman utama Sepanyol, Khairuddin kemudian meminta kepada Khalifah Sulaiman I agar kuasa Amir Tunisia dan Tlemcen dialihkan kepadanya. Sulaiman I pun setuju. Pada 1519, Khalifah mengangkat Khairuddin sebagai beylerbey (Bakhlair Baik) atau wakil Khalifah untuk wilayah Algeria dan sekitarnya. Kemudian Khairuddin juga ditugaskan untuk memimpin pasukan tentera elit Daulah Khilafah Islamiyah, Pasukan Janissary.

Dalam masa kepimpinan Khairuddin, Pasukan Janissary berjaya melakukan banyak misi menyelamat umat Islam di Andalusia. Direkodkan mereka melakukan 7 kali pelayaran dengan 36 buah kapal untuk mengangkut Umat Islam Sepanyol yang diburu oleh Ferdinand II dan Pasukan salibnya.

Pertengahan dekad 1520-an, Pasukan Darat Janissary yang dipimpin oleh Khalifah Sulaiman I berjaya memenangi semua pertempuran darat. Pada masa yang sama, Pasukan Laut Janissary di bawah pimpinan Khairuddin juga berjaya mengawal lalu lintas pelayaran di Laut Tengah sepenuhnya. Keadaan ini membuat Pasukan Salib Kristian Eropah menjadi semakin gerun kepada kekuasaan tentera empayar Uthmaniyah.

KEGEMILANGAN KHAIRUDDIN DAN KEMATIAN BELIAU

Tahun 1538, Pasukan Salib Gabungan Itali-Sepanyol menyerang kota Preveza yang ketika itu merupakan pelabuhan penting di Laut Tengah. Andrea Doria memimpin 40 kapal dan Barbarossa hanya memimpin 20 kapal. Namun dengan kecerdikannya, Barbarossa memecah armadanya ke tiga arah dan memerangkap Pasukan Andrea Doria di tengah-tengah dan kemudian mengebom armada Andrea Doria habis-habisan.

Barbarossa Hayreddin Pasha berjaya mengalahkan tentera salib dibawah pimpinan
Charles V dan Andrea Doria sewaktu pertempuran di Preveza pada 1538.

Andrea Doria dan armada lautnya pun lari dari pertempuran. Walau begitu, Khairuddin tidak mengejarnya kerana dia tidak mahu berperang di laut lepas, mengingati kapal-kapal armada laut Sepanyol mempunyai peralatan yang lebih canggih. Apalagi ia hanya memimpin 20 kapal.

Tiga tahun kemudian, Pasukan Salib Gabungan Sepanyol-Genoa kembali menyerang Algeria dengan kekuatan 200 kapal. Mereka sengaja melancarkan serangan di luar musim pelayaran, untuk mengelakkan pertemuan dengan Pasukan Barbarossa. Rakyat Algeria di bawah pimpinan Hasan Agha berjuang sekuat tenaga untuk mempertahankan Algeria. Charles V dan Andrea Doria yang memimpin serangan tidak menjangka bahawa pertahanan dan strategi perang Hasan Agha sangat hebat sehingga mampu membuatkan armadanya kacau-bilau.

Ketika itu pula tiba-tiba badai laut dahsyat menghentam Laut Mediterranean. Andrea Doria dan Charles V berjaya selamat, dan kembali ke negerinya dengan kekalahan pahit.

Tahun 1565, di penghujung usia, Khairuddin Barbarossa memimpin pasukan untuk merebut Malta dari tangan Knight of St. John. Namun dalam pertempuran itu, Khairuddin gugur. Kemudian Khairuddin dimakamkan di Istanbul. Berhampiran kuburnya dibina sebuah masjid dan madrasah untuk mengenangnya. Hingga kini makam tersebut masih dijaga untuk menjadi bukti kepahlawanan Khairuddin atau dikenali sebagai Barbarossa yang namanya masih ditakuti bangsa Eropah hingga zaman sekarang.

Makam Hayreddin Barbarossa di daerah Beşiktaş dalam kota Istanbul moden.

Tugu peringatan ketokohan Hayreddin Barbarossa
berdekatan Muzium Maritim Istanbul di Bosphorus, Istanbul.

Sumber :
http://en.wikipedia.org/wiki/Hayreddin_Barbarossa
http://keretaburuk12.blogspot.com/2011/12/barbarosa-pirates-of-carribean-ialah.html

p/s : Terlalu banyak propaganda para yahudi zion dan barat untuk menunjukkan bahawa umat ISLAM adalah umat manusia yang kejam, tidak berperikemanusiaan dan mundur. Sedangkan sewaktu barat masih di dalam zaman kegelapan akibat kongkongan gereja kristian yang menyeleweng, umat ISLAM telah lama maju malah barat banyak belajar dari ISLAM di timur.

Friday, 16 December 2011

3 Soalan 1 Penampar


 
 
 
 
 
 
‎Jawapan dengan Tamparan...

Pemuda : Anda siapa Dan apakah bisa menjawab pertanyaan-pertanyaan saya?
Imam : Saya hamba Allah dan dengan izin-Nya saya akan menjawab pertanyaan anda.
Pemuda : Anda yakin? Sedangkan Profesor dan ramai orang yang pintar tidak mampu menjawab pertanyaan saya.
Imam : Saya akan mencuba sejauh kemampuan saya.
Pemuda : Saya ada 3 pertanyaan:-

1.Kalau memang Tuhan itu ada,tunjukan wujud tuhan kepada saya
2.Apakah yang dinamakan takdir
3.Kalau syaitan diciptakan dari api kenapa dimasukan ke neraka yang dibuat dari api,
tentu tidak menyakitkan buat syaitan. Sebab mereka memiliki unsur yang sama.
Apakah Tuhan tidak pernah berfikir sejauhitu?

Tiba-tiba Imam tersebut menampar pipi pemuda tadi dengan keras.

Pemuda : Kenapa anda marah kepada saya? (sambil menahan sakit)
Imam : Saya tidak marah. Tamparan itu adalah jawaban saya atas 3 pertanyaan yang anda ajukan kepada saya.
Pemuda : Saya sungguh-sungguh tidak mengerti.
Imam : Bagaimana rasanya tamparan saya?
Pemuda : Tentu saja saya merasakan sakit.
Imam : Jadi anda percaya bahawa sakit itu ada?
Pemuda : Ya!
Imam : Tunjukan pada saya wujud sakit itu!
Pemuda : Saya tidak boleh.
Imam : Itulah jawaban pertanyaan pertama. Kita semua merasakan kewujudan Tuhan tanpa mampu melihat wujudnya.
Imam : Apakah tadi malam anda bermimpi akan ditampar oleh saya?
Pemuda : Tidak.
Imam : Apakah pernah terfikir oleh anda akan menerima tamparan dari saya hari ini?
Pemuda : Tidak.
Imam : Itulah yang dinamakan takdir.
Imam : Terbuat dari apa tangan yang saya gunakan untuk menampar anda?
Pemuda : Kulit.
Imam : Terbuat dari apa pipi anda?
Pemuda : Kulit.
Imam : Bagaimana rasanya tamparan saya?
Pemuda : Sakit.
Imam : Walaupun syaitan dijadikan dari api dan neraka juga terbuat dari api, jika
Tuhan menghendaki maka neraka akan menjadi tempat yang menyakitkan untuk
syaitan...

"Sahabat, Mari kita duduk, beriman sejenak?"

Sebarkan pada MUSLIM yang lain..

Thursday, 15 December 2011

Petua Mengatasi Kencing Tiris (Tak Lawas)

Assalamualaikum.

Salam Muharram, semoga kita semua diberi kekuatan agar dapat menjalani kehidupan di alam fana ini.

Saya ingin berkongsi satu kaedah dalam menangani sejenis penyakit yang agak ramai juga yang mengalaminya di kalangan lelaki iaitu kencing tiris atau tak lawas (salasul baul). Di mana, lazimnya, ketika sujud dalam solat, air kencing akan didapati menitis, samada setitis sahaja dan mungkin ada juga yang mengalami lebih dari itu.

Hal ini akan menimbulkan gangguan dan keresahan bagi pesakit yang menghidapinya, kerana rasa bersalah, rasa solat terganggu dan perlu membersihkan peralatan solat seperti kain solat, sejadah dan lain-lain untuk solat yang seterusnya.

Ada pun menurut ilmuan fekah (fuqaha),  hukum solat seseorang yang menghidap penyakit ini adalah sah, kerana air kencing itu tidak dapat dikawal, sesuai dengan firman Allah:



Maka, bertaqwalah kalian kepada Allah menurut kemampuan kalian.
[At-Taghabun, 64: 16]

dan juga hadis Nabi S.A.W:
Sabda Rasulullah S.A.W: “Apabila aku perintahkan sesuatu perkara, maka kerjakanlah semampu kalian.” [Muttafaqun 'alaihi].

Akan tetapi, sekiranya salasul baul ini benar-benar diyakini [bukan suatu sangkaan], maka anda hendaklah berwudhu setiap kali hendak menunaikan solat dan membersihkan pakaian anda, dan apabila anda telah berwudhu, anda tidak perlu menghiraukan air kencing yang keluar antara wudhu dan solat anda. Inilah yang dijelaskan oleh Syaikh Abu Malik Kamal bin As-Sayyid Salim dalam kitab Shahih Fiqih Sunnah. Dan menurut beliau juga, perkara yang sama dilakukan bagi individu yang menghadapi masalah salisul madzi [air madzi keluar terus menerus] dan wanita yang menghadapi masalah istihadhah.

Para ulamak fuqaha ada menyebutkan beberapa kaedah untuk mengatasi masalah ini. Antaranya ialah, selepas selesai membuang air kecil, lakukan istibrak (berdehem-dehem), atau mengurut - ngurut bahagian bawah kemaluan (antara dubur dan qubul) dengan jari atau menggerak-gerakkan kaki [seperti orang berjalan]. Menurut Syaikh Ibnu Jibrin pula [dalam Fatawa Islamiyyah], anda harus membasuh kemaluan anda dengan air yang sejuk setiap kali anda selesai membuang air kecil kerana perkara itu akan menghentikan keluar air kencing.

Kaedah-kaedah yang disarankan oleh ulamak fuqaha ini memang berkesan, walau bagaimana pun masih ada sebilangan kes di mana, walau pun telah beristibrak, mengurut-ngurut dan lain-lain, namun, masih didapati air kencing menitis ketika solat.

Oleh itu, di sini, saya ingin kongsikan satu lagi kaedah yang saya gunakan, dengan izin Allah, ianya berkesan pada diri saya, semoga memberi manfaat pada individu lain.

Caranya ialah, selepas selesai membuang air keci, beristibrak dan mengurut bahagian yang disebut tadi, lakukan kemutan pada otot-otot dubur, (umpama ketika hendak memutuskan najis ketika membuang air besar). Lakukan kemutan ini dengan kadar perlahan, dan makin lama makin kuat (kira-kira 30 saat atau lebih) dan akhirkan kemutan dengan satu kemutan yang kuat. Selepas itu, basuhlah bahagian yang perlu dibasuh, dan ambil wudhu dan solatlah. InsyaAllah, mudah-mudahan, tiada lagi walau setitis najis keluar ketika sujud dalam solat. 

Penambahan, ketika membasuh anggota sulit, bacalah niat istinjak:

نويت ايستينجا' ا' مينال باولي للهتعال

Nawaitu istinja'i minal bauli lillahitaala.

(Lafaz niat ini diajarkan oleh Allahyarham Tuan Haji Ustaz Daud Bin Abdul Ghani- Imam besar Masjid Rawang)
 

Sesuatu ilmu yang berguna tidak perlu malu untuk mempelajarinya.


Semoga dapat memberikan manfaat. Wallahualam.

Wednesday, 7 December 2011

Mari Berbisnes ikut Sunnah Rasulullah

Ada orang kata perniagaan adalah peperangan. Sebab itu mereka sanggup berbunuhan untuk mendapatkan kemenangan. Jika itulah pegangan, hidup tak aman jiwa pula tidak tenang. Berniagalah untuk mencari rezeki halal mengikut sunnah Rasulullah s.a.w. Berniaga dapat melatih kekuatan jiwa. Mengajar erti hidup dan kehidupan serta menjadi medan "praktikal" segala ilmu yang dipelajari.

Disini ana ingin mempromosikan kedai online ana yang baru sahaja dilancarkan..semua jenis barangan keperluan saudara-saudara ada di dalam kedai online ana. Hanya saudara yang menentukan sendiri.

saudara boleh klik terus akses ke kedai online ana dengan klik http://bisnesniaga.edycart.com

Sunday, 4 December 2011

Nikah Khitbah Satu Alternatif

Permudahkan Nikah Cegah Penzinaan

1. Sedang pelbagai pihak seperti buntu mencari penyelesaian kepada barah sosial yang menjurus kepada pergaulan dan seks bebas [ zina ] serta rogol dan buang bayi berleluasa pada hari ini , Dewan Pemuda PAS menyarankan satu program atau projek besar iaitu " Taysir az Ziwaj " dilaksanakan , khasnya oleh pihak berwajib.

2. Taysir Az Ziwaj ialah " Permudahkan Proses Perkahwinan " terutama kepada anak - anak muda yang tidak berkemampuan dari segi material untuk mendirikan rumahtangga tetapi dalam masa yang sama mempunyai keinginan yang tinggi untuk hidup berpasangan .

3. Islam adalah agama yang penuh dengan rahmah dan berkah. Ia diutuskan oleh Allah swt Tuhan yang mencipta manusia bukan untuk menghalang atau menidakkan keperluan manusia seperti keinginan [ nafsu ] syahwah dan sebagainya tetapi Islam datang untuk membetulkan dan memandu manusia agar melunas keinginannya secara yang betul , benar dan baik .

4. Gejala seks bebas [ zina ] dan rogol adalah angkara nafsu yang tidak terkawal dan ia disalurkan secara tidak betul , tidak benar dan membawa keburukan kepada diri dan orang lain . Sedang Islam menggalakkan perkahwinan [ aqad nikah ] agar hati manusia tenteram dan tenang serta nafsu dapat dikawal . Ini membawa kebaikan kepada semua ummat manusia .ala

Firman Allah swt yang bermaksud :

dan kahwinkanlah orang - orang bujang [ lelaki dan perempuan ] dari kalangan kamu dan orang - orang yang soleh dari hamba - hamba kamu , lelaki dan perempuan. Jika mereka miskin , Allah akan memberikan kekayaan kepada mereka dari limpah kurniaNya kerana Allah swt Maha Luas rahmat dan kurniaNya lagi Maha Mengetahui .

An Nuur : Ayat 32

5. Perkahwinan yang digalakkan oleh Islam ini sewajarnya dipermudahkan prosesnya agar generasi muda negara tidak liar dan kemaruk nafsu lalu terjebak dalam kancah seks bebas [ zina ]. Memudahkan prosesnya boleh dilakukan oleh pihak berwajib [kerajaan] seperti [ sekadar menyebut beberapa contoh ] :

  • Memberi peruntukan kepada pasangan muda yang ingin berkahwin
  • Memberi insentif sebagai galakan berkahwin
  • Mengurangkan karenah birokrasi yang menyulitkan
  • Kursus dan khidmat bimbingan perkahwinan secara percuma
  • Menganjurkan perkahwinan beramai - ramai yang menjimatkan
  • Mendidik masyarakat dengan budaya sederhana dalam majlis perkahwinan
  • Merendahkan hantaran perkahwinan
6. Antara kaedah mempermudahkan proses perkahwinan ini ialah Nikah Khitbah atau dalam bahasa mudah disebut oleh masyarakat kita sebagai Nikah Gantung . Nikah Khitbah adalah sama seperti nikah biasa mengikut hukum dan perundangan Islam yang mempunyai 5 rukunnya iaitu :

  • Suami
  • Isteri
  • Wali
  • Saksi
  • Aqad [ Ijab Qabul ]
cuma bezanya ialah pasangan pengantin [ suami isteri ] tidak tinggal serumah dalam tempoh - tempoh tertentu kerana beberapa keadaan seperti [sekadar menyebut beberapa contoh] :

  • Masih menuntut di kolej atau uniersiti
  • Tidak mempunyai kemampuan menyewa rumah
  • Belum bersedia menanggung komitmen kehidupan berumahtangga
justeru itu , buat tempoh tertentu pasangan suami isteri yang telah dinikahkan itu tinggal berasingan [ atas persetujuan bersama kedua - dua pihak ] dan barangkali tinggal bersama keluarga masing sehinggalah mereka merasakan segala halangan diatas telah selesai dan mereka benar - benar bersedia mengharungi kehidupan berumahtangga yang besar tanggungjawabnya.

7. Kelebihan Nikah Gantung ini ialah mereka adalah pasangan suami isteri yang sah mengikut hukum agama dan undang - undang negara . Andai dalam tempoh itu mereka bertemu , keluar makan , dating , study bersama bahkan kalau mereka terlanjur sekalipun mengadakan hubungan seks , maka apa yang mereka lakukan itu tidak salah atau tidak haram .

8. Andai berlaku kehamilan , maka pasangan itu tidak perlu panik terutama pihak gadis yang hamil kerana ia menghamilkan anaknya yang sah nasab [ keturunan ] . Bahkan nanti mereka tidak perlu malu dan menjauhkan diri dari keluarga kerana keluarga pula akan menyambut kedatangan bayi itu dengan bangga dan bermaruah .

9. Kes buang bayi yang berleluasa hari ini rata - ratanya adalah ekoran rasa panik dan hilang pertimbangan akibat malu dan hilang maruah dari pasangan terbabit. Malah mereka juga takut untuk kembali kepangkuan keluarga justeru mereka mengetahui bahawa hubungan mereka salah dan mereka hamil hasil hubungan terlarang . Ia memalukan keluarga dan mencemarkan maruah bangsa dan agama . Akhirnya , jalan pintas dan terdesak yang ada pada mereka ialah buang bayi tersebut dengan harapan selesai masaalah dan beban yang mereka hadapi tanpa mereka menyedari bahawa akan mencetus bencana yang lebih parah kepada sosial negara .

10. Sebenarnya Nikah Khitbah ini pernah dilakukan dalam masyarakat Arab . Menurut amalan tersebut , sewaktu majlis pertunangan , ia dilangsungkan sekali dengan majlis aqad nikah [ halflun nikah ] tetapi mempelai tidak boleh tinggal sekali [serumah] sehingga berlangsungnya pula majlis perkahwinan [haflul Qiran] . Terkadang tempoh itu [ antara pertunangan dan perkahwinan menjangkau tahun lamanya.]

11. Dalam masyarakat Melayu , amalan ini sebenarnya pernah diamalkan sebelum ini dengan nama Nikah Gantung . Ia pernah di kaji oleh beberapa Anthropologist seperti Paletz , Djamour dan Jones. Mereka mengistilahkan Nikah Gantung sebagai "Suspended Marriage Contract" iaitu satu fenomena sosial yang diamalkan oleh masyarakat Islam di Asia tenggara .

12. Malah menurut Abdul Jalil Borhan , perkara yang berkaitan dengan Nikah Gantung terdapat dalam seksyen 112 [dalam bahagian 5] enakmen Pentadbiran Agama Islam Johor.

Perbahasan Hukum

13. Salah satu dalil yang digunakan oleh sebahagian para alim ulama' ialah Perkahwinan Rasulullah saw dengan Aishah rha. menurut hadis yang diriwayatkan oleh Bukhari dan Muslim , Rasulullah saw telah mengahwini Aishah ketika berumur 6 tahun dan hanya duduk serumah ketika Aishah berumur 9 tahun . Hadis ini menjadi dalil berlakunya aqad nikah , maka bukan menjadi kewajipan bagi mempelai untuk terus tinggal serumah terutama atas persetujuan kedua pihak untuk beberapa tempoh yang dipersetujui.

14. Apabila pasangan pengantin [ nikah gantung ] bersetuju untuk tinggal berasingan kerana beberapa perkara yang diambil kira seperti yang saya sebutkan di atas tadi , maka tidaklah berbangkit isu nafkah batin [ jima' \ bersetubuh ] . Apa yang timbul ialah perbahasan dari segi nafkah zahir [ material ] . Berkait perkara ini , kita mempunyai beberapa pandangan :

a] Mazhab Zahiri seperti yang dinyatakan oleh Ibn Hizam iaitu nafkah ini [ nafkah zahir ] wajib dengan berlakunya aqad , maka selepas sahaja aqad nikah , suami wajib memberi nafkah zahir kepada isterinya .

b] Pandangan Jumhur ulama' iaitu nafkah zahir itu hanya wajib apabila isteri memenuhi syarat - syarat tertentu seperti isteri menyerahkan diri kepada suami [ berpindah ke tempat suami ] , boleh melakukan istimta' [ mengambil keseronokan] , jima' [ bersetubuh ] , isteri tidak keluar rumah tanpa izin suami dan seumpamanya .

15. Nikah khitbah dapat disimpulkan bahawa : bebanan nafkah itu tidak diwajibkan ke atas suami sekiranya kehidupan biasa suami isteri belum berlaku . Bagaimanapun sekiranya suami isteri tersebut keluar bersama , maka tiada halangan dari segi hukum syara' kerana mereka adalah suami isteri yang sah. Demikian juga andai berlaku kehamilan maka bayi itu sah dan mereka boleh menjalani kehidupan berkeluarga seperti biasa yang sah. Tidak perlulah mereka melarikan diri , buang bayi dan menggugurkan bayi atau membunuhnya .

16. Tegasnya saya sebutkan disini , terutama kepada pihak berkuasa agama , ibu bapa dan seluruh anggota masyarakat termasuk anak - anak muda agar mereka kembali kepada cara hidup Islam . Walaupun nikah gantung ini kelihatan seperti baru dalam negara kita bagi sesetengah pihak , tetapi ia lebih baik dari kita membiarkan anak - anak gadis dan teruna kita berpeleseran , bergaul bebas lalu akhirnya mereka terjebak dalam kancah seks bebas dan penzinaan yang memalukan . Bukan sahaja maruah keluarga dan agama tercalar , murka Allah swt itulah yang paling ditakuti .